Aduan dan Maklumbalas Peta Laman

Cawangan Pengurusan Maklumat

Pengenalan

Unit Pengurusan Maklumat sebelum ini dikenali sebagai Unit Teknologi Maklumat dan Komunikasi telah diwujudkan pada tahun 2005, dengan  dianggotai oleh dua (2) orang pegawai iaitu Penolong Pegawai Teknologi Maklumat, Gred F32 dan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat,  Gred F29.

Pada bulan Jun 2007, keanggotaan unit ini telah ditambah dengan kehadiran seorang Juruteknik Komputer, Gred FT17. Pada pertengahan tahun 2008, Unit ini telah diketuai oleh Pegawai Teknologi Maklumat, Gred F44.

Urusan kerja yang sebelum ini dijalankan oleh Pegawai Tadbir Diplomatik telah diambil alih sepenuhnya oleh Unit ini iaitu merangkumi pentadbiran bilik server, pemantauan dan pelaksanaan infrastruktur rangkaian dan hal-hal yang berkaitan dengan ICT bagi keseluruhan bahagian dan klinik-klinik di bawah Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur & Putrajaya.
 

Objektif

Unit Pengurusan Maklumat diwujudkan dengan objektif untuk memberi sokongan teknikal ICT dan aplikasi kepada Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur & Putrajaya bagi memastikan kemudahan dan perkhidmatan ICT dapat digunakan dalam membantu jabatan menjalankan fungsi-fungsinya dengan cekap dan berkesan. 

Fungsi

  • Mengurus dan menyelenggara rangkaian, perkakasan, perisian dan perkhidmatan berkaitan pengkomputeran.
  • Mengendali latihan kepada penggunaan sistem yang dibekalkan.
  • Menyelenggara dan mengemaskini laman web Jabatan.
  • Merancang pembangunan Sistem Maklumat.
  • Menyedia khidmat nasihat teknikal.
  • Bertindak sebagai urusetia Mesyuarat Jawatankuasa IT.

Piagam Pelanggan

Bagi memastikan pencapaian wawasan dan objektif yang ditetapkan, Unit Pengurusan Maklumat komited untuk:

  • Memastikan khidmat penyelesaian masalah dan tunjuk ajar kepada pengguna PC di JKWPKL&P dalam masa 3 jam setelah aduan diterima.
  • Memastikan kerja penyelenggaraan yang diadukan oleh pengguna ICT diambil tindakan dalam tempoh tiga (3) hari sekiranya tidak melibatkan pihak luar.
  • Memastikan laman web dikemaskini setiap tujuh (7) hari.
Image

JABATAN KESIHATAN WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR & PUTRAJAYA (JKWPKL&P)
Jalan Cenderasari, 50590 Kuala Lumpur
Telefon : 03-22687333
Laman Web : jknkl[dot]moh[dot]gov[dot]my

PAPARAN TERBAIK

Paparan terbaik menggunakan pelayar web Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox versi terkini. 
Resolusi terbaik  1920 x 1080px untuk Desktop @ Laptop dengan zoom view 100%

MOBILE WEB

Image
STATISTIK PELAWAT

Hari ini 167

Semalam 499

Minggu Ini 5,253

Bulan Ini 20,840

Keseluruhan 432,093

Online Hospital Bills Payment

Step 1     Login (https://logon.rhb.com.my/) to RHB Internet Banking.
       
Step 2     Choose 'BillPay' and select 'Open Payment' option to make a one-time payment.
       
Step 3     Key-in and confirm transaction details. To make a one-time bill payment, you will be required to key-in a One Time Password and mutual authenticate the security code sent to your registered mobile number with RHB Bank before your transaction is being processed.
       
Step 4     Upon successful transaction, you'll receive a reference no. with a summary of your transaction. Print your online receipt or copy the transaction reference number for your records.

Details required paying Hospital bills online

  Hospital Account No. Additional Ref. No
1. Hospital Putrajaya Enter RN No. followed by Bill No. and separate them with an   &. Do not enter / or any other characters.

 eg. Enter B00104590&SBBL IP08008290
Enter the full name of the patient.
For example, enter Ali Bin Ahmad.