Pengenalan
Bahagian Kesihatan Pergigian bertanggungjawab untuk melaksanakan dasar dan perancangan program kesihatan pergigian melalui perkhidmatan penggalakan pencegahan, rawatan, pemulihan dan kolaboratif pelbagai agensi bagi membolehkan masyarakat mencapai kualiti hidup yang optimum.
Visi
Memastikan penduduk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya menikmati perkhidmatan dan kemudahan kesihatan yang terbaik di negara ini.
Misi
Untuk memberi perkhidmatan pergigian yang optima kepada individu, keluarga dan masyarakat melalui penggalakkan kesihatan yang positif dan perkhidmatan yang berkualiti dan berteknologi sesuai.
Dasar Kualiti Bahagian
Kami komited dalam memberi perkhidmatan pergigian yang professional dan berkualiti bagi memenuhi keperluan serta kepuasan pelanggan secara berterusan.
Piagam Pelanggan
Memastikan setiap pelanggan berpuas hati dengan perkhidmatan diberikan dengan
-
Pesakit luar dipanggil untuk rawatan oleh Pegawai Pergigian dalam tempoh 30 minit (sasaran 70%)
-
Pesakit berpuas hati dengan perkhidmatan pergigian yang diberikan (sasaran 90%)
Kewajipan anggota Pergigian kepada Pelanggan.
Kami akan berusaha memastikan:
-
Pelanggan akan dilayan dengan mesra, bertimbang rasa, hormat, bersopan santun dan ikhlas;
-
Perkhidmatan pergigian yang diberi adalah bersesuaian, wajar, cekap dan profesional;
-
Setiap pelanggan akan diberitahu jenis dan caj rawatan yang dikenakan;
-
Setiap pelanggan akan diberi penjelasan mengenai aspek-aspek penting rawatan yang diberi dan penerangan mengenai pencegahan penyakit pergigian; dan
-
maklumat pergigian dirahsiakan dan hanya diberitahu kepada pihak tertentu dengan keizinan tertakluk kepada undang-undang.
Pelanggan perlu:
-
Membawa dokumen seperti berikut:
-
Kad pengenalan/sijil kelahiran/ pasport(bagi pesakit baru)
-
Surat majikan/Surat Pengesahan diri (bagi pesakit tanggungan majikan)
-
Kad temujanji
-
Lain-lain dokumen yang berkaitan (contoh-surat rujukan)
-
-
Memberi maklumat yang tepat dan lengkap semasa pendaftaran;
-
Memaklumkan masalah perubatan dan pergigian yang pernah dan sedang dihadapi;
-
Menepati temujanji dan memaklumkan kepada pihak klinik pergigian sekiranya gagal menepatinya;
-
Memberi kerjasama semasa rawatan dijalankan;
-
Menjaga kesihatan pergigian seperti yang telah dinasihatkan;
-
Menjelaskan bayaran sekiranya dikenakan dan dapatkan resit selepas pembayaran; dan
-
Memberi komen atau cadangan untuk meningkatkan perkhidmatan sekiranya ada
Fungsi
Melaksanakan dasar dan perancangan program kesihatan pergigian melalui perkhidmatan penggalakan pencegahan, rawatan, pemulihan dan kolaboratif pelbagai agensi bagi membolehkan masyarakat.
Cawangan Dasar dan Pergigian Strategik Kesihatan Pergigian
-
Mengurus tadbir hal-hal pengurusan, pentadbiran, perkhidmatan dan kewangan BKP JKWPKL&P
-
Menguruskan epidemiologi dan penyelidikan kesihatan pergigian
-
Menguruskan kepakaran kesihatan pergigian
-
Mengurus perkembangan profession kesihatan pergigian
-
Pengurusan kualiti kesihatan pergigian
-
Menguruskan perundangan, penguatkuasaan dan keselamatan pekerjaan kesihatan pergigian
Cawangan Penjagaan Kesihatan Pergigian
-
Mengurus promosi kesihatan pergigian
-
Mengurus penjagaan kesihatan pergigian primer
-
Mengurus penjagaan kesihatan pergigian masyarakat
Cawangan Amalan Dan Perkembangan Kesihatan Pergigian
-
Mengurus pembangunan dan perkembangan kesihatan pergigian
-
Menguruskan perkhidmatan sokongan luar
-
Mengurus teknologi kesihatan pergigian
-
Mengurus tadbir pengurusan maklumat kesihatan pergigian