Perkhidmatan Kesihatan Berintegrasi atau Bersepadu yang diperkenalkan pada tahun 2008 bertujuan untuk memberikan perkhidmatan kesihatan yang komprehensif dan mengurangkan beban penyakit. Pencapaian komponen saringan dan intervensi risiko kesihatan secara berintegrasi menjadi pengukur keberkesanan pendekatan ini.
Saringan ini dilaksanakan menggunakan Borang Saringan Status Kesihatan (BSSK) untuk:
• Remaja (10 hingga 19 tahun)
• Dewasa Lelaki (20 hingga 59 tahun)
• Dewasa Wanita (20 hingga 59 tahun)
• Warga Emas (60 tahun ke atas)
Saringan ini dijalankan di :
• Klinik Kesihatan (semua kategori)
• Klinik 1 Malaysia (Dewasa & Warga Emas)
• Sekolah (Remaja)
• Komuniti (semua kategori)
Objektif:
• Pengesanan awal faktor risisko
• Pengesanan awal penyakit
• Pengurusan awal penyakit untuk mengelakkan komplikasi
Fokus saringan:
• Sejarah Perubatan / Pembedahan / Reproduktif (peribadi dan keluarga)
• Corak Pemakanan
• Aktiviti Fizikal
• Pengambilan Bahan / Ubatan
• Kesihatan Mental
• Ukuran Biometri
Perkhidmatan saringan yang disediakan ialah:
- Perkhidmatan Perancang Keluarga
- Pap Smear : Saringan Kanser Serviks
- Program Pemeriksaan Payudara
Apakah itu TIBI?
Tibi merupakan sejenis penyakit berjangkit berbahaya yang boleh membawa maut sekiranya tidak mendapat rawatan dengan sempurna. Penyakit Tibi ini disebabkan oleh kuman Tibi (Tubercle Bacili) yang biasanya menjangkiti paru-paru. Ia juga boleh menyerang bahagian-bahagian lain anggota badan seperti selaput otak, tulang, kelenjar, buah pinggang dan kulit.
Apa itu HIV?
Singkatan daripada Human Immunodeficiency Virus, HIV menyerang sistem pertahanan badan manusia dan mendedahkan seseorang kepada AIDS.
a. HIV hanya menyerang manusia
b. Tidak ada orang yang mati kerana dijangkiti HIV
c. Boleh diuji dengan Ujian Antibodi HIV
d. Virus yang boleh menyebabkan AIDS
Apa itu AIDS?
Singkatan daripada Acquired Immune Deficiency Syndrome, AIDS merupakan gejala sekumpulan penyakit yang menyerang sistem pertahanan badan manusia setelah seseorang itu dijangkiti HIV.
Acquired : Tidak diwarisi
Immune : Sistem pertahanan badan manusia
Deficiency : Menjadi lemah
Syndrome : Kumpulan penyakit
Apa beza HIV dan AIDS?
HIV merupakan virus yang menyerang sistem pertahanan badan manusia dan AIDS merupakan kumpulan penyakit hasil daripada jangkitan HIV. Dengan rawatan, people living with HIV (PLHIV) tidak semestinya mengidap AIDS. AIDS cuma sebagai satu indicator terhadap situasi kesihatan individu yang lemah imuniti tubuh dan terdedah kepada jangkitan.
Program Kesihatan Oral Tanpa Amalam Merokok (KOTAK) Menerusi Perkhidmatan Pergigian Sekolah
Pengenalan:
Di bawah Program Perkhidmatan Kesihatan Pergigian Sekolah, Program Kesihatan Oral Tanpa Amalan Merokok (KOTAK) telah dijalankan di semua sekolah rendah dan menengah di seluruh WPKL&P bagi mengenalpasti murid yang merokok dan murid yang berisiko tinggi untuk merokok agar usaha pencegahan dan intervensi dapat dilakukan
Objektif:
a. Untuk mengetahui status merokok dalam kalangan murid-murid menerusi saringan.
b. Untuk mengetahui amalan merokok dalam kalangan murid sekolah
c. Untuk memberikan kesedaran kepada semua murid supaya menghindari amalan merokok
d. Untuk memberikan intervensi kepada murid yang merokok supaya berhenti merokok
Aktiviti yang dijalankan:
a. Saringan
Proses saringan merokok dilakukan sewaktu pemeriksaan pergigian murid di sekolah bagi mengenalpasti status merokok murid dari pengakuan murid, pemerhatian dan pemeriksaan mulut.
b. Nasihat
Nasihat kepada murid yang dikenalpasti akan diberikan untuk meningkatkan motivasi murid untuk mengatasi masalah merokok.
c. Rujukan Kaunseling
Murid yang dikenalpasti mempunyai masalah akan dirujuk kepada pakar kaunseling.


OBJEKTIF
- Untuk melakukan saringan terhadap orang dewasa yang berumur 20 tahun ke atas bagi pengesanan awal prakanser dan kanser mulut dalam komuniti berisiko tinggi yang dikenalpasti.
- Untuk menjalankan opportunistic screening bagi pengesanan awal prakanser dan kanser mulut di kalangan orang dewasa yang menghadiri program komuniti dan menghadiri klinik
- Untuk mengesan kes-kes prakanser dan kanser mulut,membuat rujukan dan pemantauan komplians pesakit yang dirujuk
- Untuk mendidik masyarakat umum dan komuniti berisiko tinggi mengenai faktor risiko, tanda-tanda awal kanser mulut dan pemeriksaan mulut kendiri (Mouth Self Examination, MSE).
KRITERIA BAGI PESAKIT YANG AKAN DISARING
- Semua pesakit dewasa berumur 20 tahun ke atas dan warganegara Malaysia yang hadir ke Klinik Pergigian di bawah JKWPKL&P
- Pesakit yang mempunyai risiko tinggi untuk mendapat kanser mulut seperti merokok, mengunyah sireh/tembakau atau meminum alkohol dan lain-lain.
- Pesakit yang mempunyai lesi mulut akan terus dirujuk kepada Klinik Pakar Bedah / Patologi Mulut.
Pelaksanaan Program Ikon Gigi (i-GG)
Program yang dijalankan melalui konsep kesukarelawan dan pemerkasaan masyarakat dengan menggalakkan penglibatan aktif masyarakat dalam aktiviti promosi kesihatan pergigian. Wakil komuniti yang dipilih dikenali sebagai ikon gigi akan menjadi medium perantara dalam penyampaian maklumat kesihatan pergigian kepada komuniti di sekelilingnya
SIAPAKAH YANG BOELH MENJADI IKON GIGI?
Individu yang mempunyai minat dalam aktiviti kemasyarakatan dan kesukarelawan.
FUNGSI & PERANAN i-GG :
a. Sukarelawan i-GG akan bekerjasama dengan anggota pergigian yang dilantik untuk merancang dan melaksanakan aktiviti promosi kesihatan pergigian.
b. Sukarelawan i-GG akan menjadi sebagai role model dalam kalangan masyarakat setempat
c. Sukarelawan i-GG akan menyampaikan mesej kesihatan pergigian kepada masyarakat setempat
PENGENALAN
Salah satu teras pelan starategik Kementerian Kesihatan Malaysia 2016-2020 adalah untuk mengukuhkan penyampaian perkhidmatan kesihatan khusunya di peringkat klinik pergigian. Oleh itu perkhidmatan kesihatan pergigian di klinik pergigian , harus megandungi komponan rawatan, pencegahan dan promosi . Gabungan komponen tersebut sangat penting dalam memperkukuhkan perkhidmatan kesihatan yang holistik kepada rakyat. Kinik Pergigian Mesra promosi akan menjadi teras utama dalam menerajui hala tuju masa hadapan perkhidmatan kesihatan pergigian secara hollistik. Transformasi perkhidmatan secara holistik ini akan dapat memberikan status kesihatan pergigian yang lebih baik bagi menjamin kualiti hidup rakyat Malaysia
OBJEKTIF
Secara khusus , objektif Klinik Pergigian mesra Promosi adalah untuk :
1 . Menjadikan klinik pergigian sebagai satu pusat tarikan untuk ramai datang ke klinik pergigian secara berkala bersama keluarga
2. Memperkukuhkan komponen pencegahan kesihatan pergigian yang di sediakan di klinik pergigian
3. Memperkukuhkan komponen promosi kesihatan pergigian di klinik pergigian
4. Memperkasakan peranan anggota kesihatan pergigian dalam aspek promosi dan pencegahan kesihatan pergigian
5. Melaksanakan satu mekanisme pemantauan dan penilaian yang berkesan bagi penambahbaikan perkhidmatan di klinik pergigian
PELAKSANAAN
Sebagai permulaan, pada tahun 2018 sebuah klinik pergigian telah dipilih sebagai rintis pelaksanaan Klinik pergigian Mesra Promosi di Wilayah persekutuan Kuala Lumpur & Putrajaya . Klinik pergigian tersebut ialah Klinik Pergigian Tanglin iaitu Klinik Pergigian di bawah Zon Lembah Pantai.Memasuki tahun 2020,terdapat pertambahan klinik yang melaksanakan Klinik Pergigan Mesra Promosi ini iaitu terdiri daripada Klinik pergigian Setapak di Zon Titiwangsa, Klinik Pergigan Cheras di Zon Cheras, Klinik Pergigian Batu di Zon Kepong dan Klinik Pergigian Putrajaya Presint 18 di Zon Putrajaya.
Ringkasan kepada aktiviti pergigian pencegahan Klinikal dan promosi di Klinik pergigian mesra promosi (KPMP) adalah seperti berikut:
1. Komponen Perkhidmatan Pergigian Pencegahan Klinikal :
a) Menjalankan prosedur Fisur sealant berdasarkan keperluan
b) Menjalankan prosedur Fluoride Varnish berdasarkan
c) Memberirikan khidmat nasihat Merokok , dan nasihat pemakanan sihat.
d) Menjalankan pengesanan awal lesi kanser mulut
2. Komponen Aktiviti Promosi Kesihatan pergigian:
a) Mempamerkan pameran interaktif di mana temanya di tukar setiap 2 minggu
b) Menyediakan sudut "Anda tanya Kami jawab" dimana sesi khidmat nasihat di berikan berdasarkan keperluan pesakit teramsuk menjawab aduan.
c) Tayangan Video di mana video info kesihatan pergigian yang di kemaskini sekurang-kurangnya 5 video dengan urutan yang berlainan setiap hari.
d) Membuat persembahan khas sekurang-kurangnya sekali seminggu seperti Dental Buskers, Boneka, bercerita secara kreatif.