• Bahasa Melayu (MY)
  • English (United Kingdom)
Increase size
Reset to Default
Decrease size

             

  • Utama
  • Korporat
      • Back
      • Latar Belakang
      • Perutusan Pengarah
      • Pengurusan Eksekutif
      • Carta Organisasi
      • Visi dan Misi
      • Piagam Pelanggan
      • Pengiktirafan
      • Hospital Kluster Klang Valley 4 (HKKV4)
  • Jabatan
      • Back
      • Pejabat Pengarah
      • Pengurusan Klinikal
          • Back
          • Unit Pengurusan Perubatan
          • Unit Penyeliaan Hospital
          • Unit Kejururawatan
      • Komuniti
          • Back
          • Mentari
          • Pusat Bersalin Berisiko Rendah (PBBR)
      • Perubatan
          • Back
          • Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental
          • Jabatan Perubatan Am
          • Unit Perubatan Endokrin
          • Unit Rheumatologi
          • Unit Dermatologi
          • Unit Gastroenterologi
          • Unit Nefrologi
      • Pembedahan
          • Back
          • Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Kritikal
          • Jabatan Pembedahan Neuro
          • Jabatan Pembedahan
          • Unit Pembedahan Payudara dan Endokrin
          • Jabatan Kecemasan Dan Trauma
          • Jabatan Ortopedik
          • Jabatan Otorhinolaringologi
          • Jabatan Oftalmologi
          • Jabatan Bedah Mulut Dan Maksilofasial
          • Jabatan Pembedahan Plastik dan Rekonstruktif
          • Unit Rawatan Harian
      • Wanita dan Kanak-Kanak
          • Back
          • Jabatan Obstetrik dan Ginekologi
          • Jabatan Pediatrik
          • Unit Pediatrik Endokrin
          • Unit Pediatrik Am
          • Unit Neonatalogi
      • Diagnostik
          • Back
          • Jabatan Radiologi
          • Jabatan Patologi
          • Unit Forensik
      • Sokongan Klinikal
          • Back
          • Jabatan Farmasi
          • Jabatan Dietetik & Sajian
          • Jabatan Rekod Perubatan
          • Unit Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
          • Unit Penjagaan Luka
          • Unit Kawalan Infeksi
          • Unit Perubatan Tradisional dan Komplementari
          • Unit Perkhidmatan Perawatan Domisiliari
          • Unit Fisioterapi
          • Unit Pemulihan Cara Kerja
          • Unit Kerja Sosial Perubatan
          • Unit Psikologi Kaunseling
          • Unit Pemakanan
          • Unit Bekalan Bahan Steril
      • Kualiti dan Pengurusan Risiko
          • Back
          • Unit Kualiti
          • Unit Casemix
      • Penyelidikan
          • Back
          • Pusat Penyelidikan Klinikal
      • Perkhidmatan Pengurusan
          • Back
          • Unit Perolehan
          • Unit Stor
          • Unit Pembangunan
          • Unit Aset
          • Unit Kewangan
          • Unit Hasil
          • Bahagian Sumber Manusia dan Latihan
          • Bahagian Pentadbiran, Keselamatan dan Hal Ehwal Islam
          • Unit Pentadbiran
          • Unit Hal Ehwal Islam
          • Unit Keselamatan
          • Jabatan Teknologi Maklumat
          • Unit Kejuruteraan
          • Unit Perhubungan Awam
  • Awam
      • Back
      • MyHealth
      • Pesakit Bayar Penuh (FPP)
          • Back
          • Konsep Perkhidmatan
          • Cara Mendaftar
          • Pendaftaran FPP
          • Perkhidmatan Ditawarkan
          • Deposit Kemasukan
          • Caj FPP
          • Penamatan FPP
      • Waktu Operasi
      • Panduan Caj Hospital
      • Hak Pesakit dan Keluarga
      • Muat Turun Borang
  • Warga Hospital
      • Back
      • Emel MyGovUC 2.0
      • MyCPD Online
      • HRMIS
      • My HPJ Oncall
      • Semakan e-Privilege
  • Penerbitan
      • Back
      • Laporan Tahunan
      • Galeri
      • Keratan Akhbar
      • Lagu
  • Hubungi Kami
      • Back
      • Peta dan Lokasi
      • Direktori

Soalan Lazim

1. Di manakah lokasi Hospital Putrajaya?

Hospital Putrajaya terletak di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Presint 7, 62250 PUTRAJAYA

2. Bagaimanakah caranya untuk pelanggan mendapatkan rawatan atau membuat temujanji pemeriksaan di Hospital Putrajaya?
Hospital Putrajaya (HPj) adalah merupakan hospital rujukan. Bagi mendapatkan perkhidmatan pakar di HPj, pesakit perlu mendapatkan surat rujukan daripada mana-mana Hospital/Klinik Kesihatan kerajaan ataupun swasta untuk dirujuk ke HPj. Seterusnya, pesakit perlu membawa surat rujukan ke klinik pakar Hospital Putrajaya yang berkaitan untuk mendapatkan temujanji.

Kaunter Klinik Pakar Hospital Putrajaya dibuka pada setiap hari Isnin hingga Jumaat, bermula jam 7.30 pagi hingga 4.30 petang.

3. Berapakah kadar deposit hospital bagi pelanggan dalam warganegara dan bukan warganegara?

Warganegara :

Kategori Deposit
Perubatan Pembedahan

Perbidanan & Sakit Puan

RM RM RM

 

Kelas 1

 

1,050.00 1,650.00 800.00

Kelas 3

Terdapat di fasiliti Institut Endokrin dan PBBR

20.00 30.00 15.00

 

 

Bukan Warganegara :

Kategori Deposit
Perubatan Pembedahan

Perbidanan & Sakit Puan

RM RM RM

 

Kelas 1

 

7,000.00 11,000.00 7,000.00

Kelas 3

Terdapat di fasiliti Institut Endokrin sahaja

1,400.00 2,800.00 -

4. Apakah prosedur pendaftaran pelanggan sebelum waktu temujanji Klinik Pakar?

Hospital Putrajaya telah mengambil langkah untuk melaksanakan pendaftaran 30 minit sebelum waktu temujanji. Tujuan pelaksanaan ini adalah seperti berikut:

a) Memastikan pendaftaran pesakit dilakukan dalam masa 30 minit sebelum masa temujanji yang telah ditetapkan oleh klinik pakar. Ini bagi memastikan setiap pesakit hadir mengikut masa temujanji yang telah dijadualkan.


b) Sistem pendaftaran 30 minit sebelum waktu temujanji adalah diharapkan akan memberi impak yang positif dalam pengendalian pesakit di klinik-klinik pakar terutama dalam meminimakan masa menunggu untuk mendapatkan rawatan.

5. Bagaimana caranya atau prosedur untuk bersalin di Hospital Putrajaya dan berapakah caj yang dikenakan?

Bagi tujuan bersalin di HPj, pesakit tidak dibenarkan untuk membuat tempahan perkhidmatan bersalin. Sekiranya pesakit mengalami tanda-tanda untuk bersalin, pesakit dinasihatkan untuk terus ke Dewan Bersalin. Deposit bersalin adalah berjumlah RM 800.00 bagi warganegara Malaysia

 

Kemasukan ke wad adalah tertakluk kepada kekosongan wad pada hari pesakit dijangka bersalin. Sekiranya pihak kami tidak dapat memberi perkhidmatan kepada pesakit, pesakit boleh dirujuk ke hospital lain setelah mengambil kira faktor keselamatan dan keadaan pesakit.

6. Siapakah yang boleh mendapatkan pengurangan/pengecualian bil hospital?

Pesakit yang disenaraikan dalam Panduan Kemudahan Rawatan Perubatan dan membawa dokumen yang diperlukan seperti pelajar sekolah dan kakitangan kerajaan.

Kes penyakit berjangkit seperti yang digariskan dalam Akta Fi 1951 (warganegara) dan Surat Pekeliling KSU KKM Bil.2 Tahun 2016 (bukan warganegara).

7. Adakah kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah dibenarkan melawat pesakit di wad?

Tidak, kanak-kanak di bawah umur 12 tahun adalah dilarang untuk melawat pesakit di wad. Larangan ini bertujuan untuk mengelakkan daripada berlakunya jangkitan silang (cross infection). Peraturan ini juga dikuatkuasakan bagi menghormati pesakit-pesakit lain di wad.

8. Adakah waris dibenarkan menunggu pesakit di dalam wad?

Ya, Waris dibenarkan menjaga pesakit di dalam wad. Pesakit wanita hanya boleh ditemani oleh penjaga wanita sahaja.

9. Adakah pihak hospital bertanggungjawab di atas kehilangan harta benda atau kenderaan pesakit/waris

Tidak. Pihak hospital tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan. Oleh sebab itu pesakit/waris dinasihatkan tidak membawa sebarang barang berharga semasa berada di hospital.


10. Apakah yang dimaksudkan dengan kes-kes kecemasan bagi tujuan rawatan di Jabatan Kecemasan dan Trauma?

Kecemasan merupakan keadaan di mana sekiranya anda tidak diberikan rawatan dengan segera, ada kemungkinan berlakunya kehilangan nyawa atau cacat kekal, atau sekiranya rawatan ditangguh dengan lebih lama, keadaan anda akan bertambah teruk. Antara contoh kes kecemasan adalah:

  • serangan jantung;
  • sesak nafas;
  • sawan;
  • tidak sedarkan diri;
  • degupan jantung yang laju;
  • kemalangan di jalan raya/tempat kerja/domestik,
  • kepatahan;
  • melecur; dan
  • pendarahan yang banyak.

Kes-kes yang boleh dirawat di zon kecemasan meliputi kes-kes akut multi disiplin termasuk perubatan, pembedahan dan kes-kes trauma. Kes-kes ini akan dibahagikan dirawat mengikut keutamaan dan tahap penyakit tersebut sama ada

  • kritikal (Zon Merah),
  • Separa kritikal (Zon Kuning) dan
  • tidak kritikal (Zon Hijau).

Sistem ini dinamakan sistem saringan (triage). Sistem saringan ini adalah berdasarkan Malaysian Triage Scale (MTS) yang di keluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

11. Apakah kaedah lain untuk mengambil ubat jika tidak dapat hadir ke kaunter Farmasi?

Pesakit boleh membuat permohonan pengambilan ubat susulan melalui salah satu Perkhidmatan Tambah Nilai Farmasi yang ditawarkan oleh Jabatan Farmasi:

  1. Farmasi Pandu Lalu (Farmasi Take n Go atau DrivethroughHPj @ IKN)
  2. Ubat Melalui Pos (UMP)
  3. MediBox (loker ubat). 

 Sebarang tempahan Perkhidmatan Tambah Nilai Farmasi adalah melalui website dan aplikasi MyUBAT. Aplikasi boleh dimuat turun di:

  1. App Store 
  2. Google Play 
  3. AppGallery 
  4. website MyUbat

 Sebarang maklumat lanjut atau pertanyaan boleh hubungi: Farmasi Klinik Pakar (VAS) di talian 03-8312 4200 samb. 1404/1429 atau 03-83124247.

12. Berapa hari permohonan tempahan Perkhidmatan Tambah Nilai Farmasi ini perlu dibuat?

Tempahan perlu dibuat sekurang-kurangnya 2 hari bekerja sebelum tarikh pengambilan untuk Farmasi Pandu Lalu (Take n Go dan Drivethrough HPj @ IKN) dan MediBox (loker ubat).

 Bagi perkhidmatan Ubat Melalui Pos (UMP), permohonan melalui aplikasi MyUbat perlu dibuat selewat-lewatnya 3 minggu sebelum tarikh pengambilan ubat.

13. Adakah HPj menjalankan pemeriksaan kesihatan (Full Medical check-up)?

HPj tidak menyediakan perkhidmatan pemeriksaan kesihatan (medical check-up). Walau bagaimanapun, perkhidmatan tersebut boleh didapati di klinik-klinik kesihatan kerajaan atau swasta yang berdekatan.

14. Adakah HPj menyediakan suntikan meningitis umrah?

Tidak. Suntikan meningitis umrah boleh dijalankan di klinik swasta.

15. Adakah HPj menyediakan ujian saringan HIV Pra Perkahwinan?

Tidak. Ujian saringan HIV bagi urusan perkahwinan hanya disediakan di klinik kesihatan kerajaan.

16. Adakah HPj menyediakan perkhidmatan shuttle bagi memudahkan urusan pelanggan di Hospital Putrajaya?

Ya, perkhidmatan shuttle disediakan secara percuma untuk kegunaan semua pesakit dan pelanggan daripada Putrajaya Sentral ke Hospital Putrajaya.

 Perkhidmatan ini disediakan setiap 30 minit dari hari Isnin hingga Jumaat bermula jam 6.30 pagi hingga 6.00 petang.

Sila Klik Untuk Maklumat Terperinci

17. Apakah prosedur untuk melakukan derma darah?

Hospital Putrajaya tidak menyediakan perkhidmatan derma darah. Namun begitu, Pusat Darah Negara akan menganjurkan Kempen Derma Darah di Hospital Putrajaya dari semasa ke semasa. Tarikh kempen akan dimaklumkan di laman web HPj dan Facebook HPj.

 Sebagai alternatif, pelawat boleh mengunjungi Suite Derma Darah PDN di Puspanita, Presint 10 yang dibuka setiap hari dari jam 10 pagi hingga 6 petang.

 

Pelawat Hari ini : 22

Pelawat Semalam : 920

Pelawat Minggu ini : 4725

Pelawat Bulan ini : 11072

Jumlah Pelawat : 299779

HUBUNGI KAMI
 
Hospital Putrajaya
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Presint 7, 62250 Putrajaya.
Telefon : 03-83124200
Fax : 03-88880137
Emel : hpj_info@hpj.gov.my
Tarikh Kemaskini: Selasa 10 Jun 2025, 16:48:23.
© 2023 Hospital Putrajaya. Semua Hakcipta Terpelihara.
Paparan terbaik: Mozilla Firefox, Chrome, Internet Explorer 11 ke atas
Dasar Keselamatan | Penafian | Peta Laman | Dasar Privasi | RSS