| 25 April 2014 Hubungi Kami | Maklum Balas | Bantuan | Soalan Lazim | Peta Laman

Sub-Unit Primer

 

Perkhidmatan

 

  1. Penjagaan Kesihatan Primer
    • Perkhidmatan Rawatan Pesakit Luar di klinik klinik kesihatan
    • Perkhidmatan Melalui Konsep Reviewed Approach di KK (REAP)
    • Perkhidmatan Rawatan Penyakit-penyakit Kronik
    • Perkhidmatan Pakar Perubatan Keluarga
    • Program Kepastian Kualiti (QAP) Kesihatan Primer ( Klinik Kawanku & Penjagaan Asma )
    • Panel Penasihat Kesihatan
    • Pemantauan E-Masa
    • Perkhidmatan Klinik Selepas Waktu Pejabat
  2. Program Perluasan Skop
    • Program Warga Emas
    • Program Kesihatan Remaja
  3. Perkhidmatan Masyarakat
    • Perkhidmatan Rehabilitasi di Rumah
    • Kem Kesihatan anjuran JKWPKL & permohonan dari agensi-agensi kerajaan
  1. Merancang dan melaksanakan ABM, bajet perkhidmatan kesihatan primer melalui:
    • Merancang dan melaksanakan Program latihan mengenai Kesihatan Primer di peringkat tempatan misalnya kursus-kursus dalam perkhidmatan, bengkel dan persidangan.
    • Mengadakan mesyuarat berkala dengan kakitangan kesihatan untuk meneliti semula dan membincangkan aktiviti-aktiviti yang berterusan dan memberi taklimat mengenai aktiviti-aktiviti baru.
    • Memberi dan mengedarkan garis panduan teknikal yang bersesuaian mengenai Perkhidmatan Kesihatan Keluarga dan Primer kepada Pegawai Kesihatan, Pegawai Perubatan dan Kesihatan, Jururawat dan kakitangan auxiliary.
    • Mengesyorkan penempatan pegawai-pegawai terlatih yang mencukupi, kenderaan yang cukup dan sumber-sumber lain yang mencukupi.
  2. Memantau/Menyelia pencapaian aktiviti-aktiviti kesihatan primer
    • Mengumpul data-data/ laporan dari daerah.
    • Menganalisa data-data dari aspek pencapaian dan kelemahan.
    • Mengesyorkan langkah-langkah penambahbaikan untuk meningkatkan mutu perkhidmatan kesihatan primer.
    • Lawatan-lawatan luar ke klinik-klinik bagi memastikan norma-norma dan peraturan-peraturan seperti garispanduan Kementerian Kesihatan Malaysia diikuti.
  3. Menilai perkhidmatan kesihatan primer melalui:
    • Menilai Pencapaian PTS, SOP, QAP & KPI bagi Kesihatan Primer
  4. Pentadbiran
    • Penyediaan anggaran belanjawan tahunan untuk semua aktiviti-aktiviti bersesuaian dan berkaitan dengan Kesihatan Keluarga dan Primer..
    • Menguruskan permohonan perjawatan ABM.
    • Keperluan peralatan.
    • Menjalankan kursus-kursus yang berkaitan.
    • Lain-lain tugas mengikut keperluan semasa.

Carta Organisasi UPKK